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Thursday, 5 July 2012

PEEPER (1975)





 

PEEPER (1975) Michael Caine, Natalie Wood, Kitty Wynn, Thayer David, Liam Dunn, Dorothy Adams, Michael Constantine, Don Calfa. Director: Peter Hyams. This is one of those movies that is just immensely good fun. First of all, it has an excellent cast. Caine is wonderful as the world-weary London private eye adrift in Los Angeles. Michael Constantine, as the ex-con desperate to find his daughter, has never been better. Natalie is very good as the satin-clad femme fatale. And then there's the outstanding supporting cast. In a sense, this film is a tribute to character actors. Even the unappreciated Robert Ito shows up as the sinister Japanese butler. But even given the cast, what really shines is the W. D. Richter's script. Especially our hero's brilliant analysis of the location of a house based on the angle of the sun and the shadows it casts, followed by his discovery that: "I wasn't even close. It was in Beverly Hills." On the other hand, your favorite bit may be the Humphrey Bogart impersonator reciting the credits at the beginning of the film to the accompaniment of a lone trumpet (at least, that's how I remember it; actually, since the other reviewer and I seem to be the only people in the world who have actually seen this film, who's to argue?) It's a sad fact that Peeper has been dumped. It doesn't even appear on most filmographies of Michael Caine. It's not available on video in any form, and I have never seen it appear on television (maybe we can persuade The Mystery Channel to show it, if the tape hasn't disintegrated by now). So if there's a patron saint of forgotten films wandering around this site, why don't you see if you can nudge 20th Century Fox into releasing it. It deserves better.






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CRITICA EN EL PERIODICO "ABC DE SEVILLA" (28-11-1976)
.La nueva comedia americana de intriga o policiaca, tiene marcada preferencia por California como escenario de su acción. Todas las que hemos visto en estos últimos tiempos, o casi todas, se desarrollan en aquellos soleados lugares, preferentemente en el entorno de Los Angeles. Así también en esta -centrada en Beberly Hills-, en la que Peter Hyams articula con buen pulso una compleja historia en torno a un detective privado. Thucker, zambullido con todas las consecuencias, en una compleja historia, en la que se ventila una cuantiosa herencia, con un chantaje de por medio y dos jóvenes hermanas en litigio por el dinero. La historia tiene la suficiente carga de intriga y acción para que resulte un relato entretenido, con buena caligrafía y adecuado ritmo. El acierto de Hyams ha estado, sin introducir grandes innovaciones, en dosificar esos ingredientes, especialmente la violencia, en una gradación eficaz; hay notas de humor, personajes pintorescos, como el detective al servicio de la vieja millonaria, y escenas muy bien resueltas, tales las de las escaleras -que recuerdan a Hitchcok-, las de una persecución en automóvil, con buenos efectos, y especialmente las finales, que se desarroyan a bordo de un trasatlántico de lujo. la presentación del film es original de Hyams, que sabe dar a todo el relato el aire desenvuelto que le conviene. Buena apoyadura, por otra parte, la ha encontrado en la interpretación, con un Michael Caine seguro, ál que la van muy bien estos papeles de detective; una bellísima Natalie Wood, que vuelve a los estudios para darle intención y picardía a su papel a una de las jóvenes herederas, y un plantel de secundarios -tal Kitty Winn, Michael Constantin- que están sencillamente magníficos. A.C


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