Thursday 5 July 2012

INSIDE DAISY CLOVER (1965)





INSIDE DAISY CLOVER (1965) Natalie Wood, Christopher Plummer, Robert Redford, Roddy McDowall, Ruth Gordon, Katharine Bard, Paul hartman, Harold Gould. Director: Robert Mulligan. Inside Daisy Clover is not just any movie about a wanna-be-star that has her dream come true and in the process witnesses the changes and corruption that bring her to the top. It is a movie about the movie industry itself. Actually it is the BEST movie that Hollywood has ever made about itself. Natalie Wood stars as the 15-year-old child star and manages to pull it through. She is a lot older and we all know, but there are times when just a look or a smile of hers can be nothing but as close to childhood as an adult actress could ever get. On the other hand we have Robert Redford, the young careless and unsteady lover that lifts everyone he meets to the sky and then dumps them to the ground leaving in his passage something more than pain: the realization that what is inevitable will happen and we all know it from the beginning. Somehow we wish it were different but it isn't and the end offers the only solution that could close such a movie without destroying its unique feeling. Redford's role is undoubtedly the greatest of his career. He is so young, strong and handsome that no one can resist him. And yet, there is a lot more hidden beneath his nice facade than anyone could ever think possible. Somehow he is a tortured character that finds content in hurting others but still he does it in such a way that you can't but admire him. Even the most fanatic feminist can try to persuade me he isn't the most charming - and at the same time cryptic - character even written for the big screen but the truth remains the same: like Michael Caine in Alfie we'd love to hate him but we can't! I must say the end is not exactly as dark as I would have expected it given the fact that we all know Daisy's path goes only downhill from the moment she meets Wade (Redford) but the queer thing (and what makes it a little unbelievable and lame) is that she manages to survive in such a random way that even the viewer wouldn't want her to. But that's the beauty of it all!





 CRITICA EN EL PERIODICO "ABC DE SEVILLA"
."La rebelde" es una película que puede servir de radiografía de la industria cinematográfica norteamericana, y de carambola, nos proporciona una pista para interpretar las incongruencias y paradojas de la sociedad de aquel país. Robert Mulligan nos narra cómo un hombre de empresa de Hollywood convierte a una pobre muchacha de quince años en una estrella, en una lastimada criatura "olímpica" (como diría los sociólogos), y cómo la sociedad opulenta cae en arrobamiento ante el nuevo ídolo de fragilidad tan humana. Y la "pequeña estrella de América" (Natalie Wood), manipulada por los eficaces engranajes que han echo posible la llamada cultura de masas, en la medida que se ve obligada a dejar de ser humana ha de sentir más dolorosamente su irremediable fracaso. Quizás el titulo español de esta cinta, publicitario sin duda, pero algo pretencioso, induzca a un malentendido a muchos espectadores. La película parece que denuncia la falacia del mundo del cine, pero ella misma empieza por caer en lo que denuncia. Su confección responde a una fórmula que por no emplear otra palabra, llamaremos comercial, y que trata de obtener del espectador las mismas reacciones de arrobamiento que el empresario Raymond, lograba provocar con su pequeña estrella. Es honesto poner esto en evidencia y saber que para Hollywood su propia caricatura, tomada como <gran idea comercial> y potenciada por sus portentosos medios, puede ser un gran negocio. ¿No son los mismos espectadores los que admiran a Natalie Wood los que admirarían a Daisy Clover?. La película es sin duda muy comercial, y son muchos los momentos, que aislados del contexto de la novela rosa que le sirve de fondo, son de gran valor humano. Los escenarios pueden ser calificados con plena razón <de película>, es decir, de una elegancia algo más que exquisita. Las cámaras han sido capaces de captar unos colores bellísimos y una tonalidad de verdes y azules que es un gozo contemplar. En cuanto a los actores, Natalie Wood encarna a una <rebelde> adolescente un tanto especial. Christopher Plummer interpreta de forma convincente un personaje que, por su sed de poder y de riqueza, se nos antoja el más humano. Los aficionados a la sociología tendrán muchos motivos de enseñanza en la obra...y en el publico. A. R


















No comments:

Post a Comment